Microsoft Dynamics C5

2011-04-19

Udfordring
Microsoft Dynamics C5 er et simpelt, økonomisk styringssystem til virksomheder. Microsoft ville gerne skabe øget awareness omkring Dynamics C5 samt øge efterspørgslen på produktet. Vores udfordring for var at få små og mellemstore virksomheder til at downloade en trialversion med henblik på et senere køb. 

Indsigt
Målgruppen for C5-kampagnen bestod af iværksættere og små og mellemstore virksomheder, hvilket blandt andet indbefatter håndværkere og frisører. Hvad angår produktet, så dækker ordet ”økonomistyring” for manges vedkommende over noget besværligt og uoverskueligt, og det skulle der tages højde for i kampagnen.

Strategi
Microsoft har tidligere kørt en radiokampagne med relativt stor succes set i forhold til medieinvesteringen, og vi valgte derfor at køre kampagnen i radioen. 

Vi lavede tre radiospots, som blev sendt alle hverdage fra den 10.-26. januar 2011 mellem klokken 6.30 og klokken 18 på SBS Radio’s stationer, 100FM og på en masse lokale radiostationer. Call-to-action i de tre spots var, at lytteren skulle sende en SMS med sin emailadresse for derefter at modtage en e-mail med et link til www.microsoft.dk/mereoverskud, hvor prøveversionen kunne downloades.

For at gøre produktet mere ”jordnært” og overskueligt, fjernede vi de mest fagspecifikke udtryk og positionerede produktet, som noget der hurtigt og nemt ville kunne ”integreres” i virksomheden. Vi havde et budget på 185.000 kroner.

Resultat 
Kampagnen var en stor succes. 53 % af målgruppen fik hørt spottet minimum én gang og i gennemsnit blev hver person i målgruppen eksponeret ca. 8 gange. Mobile Direct Marketing-løsningen passede fantastisk til kampagnen. Selv siger Microsoft om kampagnen: 

”Vi var meget tilfredse med at have valgt en kombination af radio og mobile direct marketing, som har vist sig at være yderst effektiv overfor målgruppen.” 

Samspillet mellem SMS og e-mail gav lytteren mulighed for hurtigt at respondere på radiokampagnen. Normalt bliver Dynamics C5 prøveversionen gennemsnitligt downloadet 230 gange per måned. Dette niveau blev løftet til 800 i januar måned, og de 715 downloads kom gennem Radio/SMS-kampagnen. 

Kampagnens conversion rate nåede 65 procent, idet der blev sendt 1100 SMS’er og 715 af dem resulterede i et download af en Dynamics C5-prøveversion. Mobil delen har derfor også været en stor succes, og flowet har vist sig at fungere rigtigt godt sammen radiomediet. Endvidere steg trafikken på sitet fra gennemsnitligt 1000 besøg per måned til 3300 besøg i januar.

Share:
Facebook LinkedIn Twitter Blogger @