Statoil - Fyringsolie

2011-09-06

Udfordring
I et faldende marked havde Statoil brug for at komme i kontakt med hver eneste potentielle køber af fyringsolie – uanset årstiden. Kampagnen skulle derfor beviseligt øge online-salget af Statoils fyringsolie.

Indsigt
Denne kampagnes indsigt er ikke rocket science. Folk med oliefyr køber fyringsolie, når det begynder at blive koldt, og de har brug for olie til deres fyr. Markedet for fyringsolie er imidlertid faldende, og Statoil havde derfor brug for at komme i kontakt med, hver eneste potentielle køber af fyringsolie – uanset, hvornår på året køberen fandt på, at undersøge udbuddet af fyringsolie. 

Strategi
For at få kunderne ”direkte til kassen”, blev der udviklet et særskilt og helt simpelt kampagnesite, som var optimeret specifikt til salg af fyringsolie. Med kampagnesitet var det muligt at udarbejde en hel search-kampagne kun med fokus på call-to-action. Search-strategien startede med en række generiske søgeord, som hen ad vejen blev udbygget med søgefraser, som beviseligt gav salg. Fokus var hele tiden på salg, og vi var således ligeglade med, om de enkelte søgeord havde høje klikrater eller særligt lave klikpriser – Hvis de ikke resulterede i et salg, så vi bort fra dem. Selvom fyringsolie er en vintersæson-vare, valgte vi at annoncere året rundt. 

Resultat
Virksomheder, som annoncerer via search-kampagner, er typisk ”always on”, og kampagnerne justeres blot engang imellem. Resultaterne herunder er derfor et – men et helt igennem repræsentativt udsnit –på ét år af den samlede kampagne:
  • Konverteringsrate på 4,2%
  • 2.275 salg
  • ROI på…………4746%. Intet mindre.
Kampagnen kørte som smurt i olie - og blev en kæmpe succes for Statoil.

Share:
Facebook LinkedIn Twitter Blogger @