google-site-verification: google94279bccb38b09dd.html

Det digitale samfunds næste udviklingstrin hedder 5G, som bliver op til 100 gange hurtigere end fjerde generation 4G, som bruges i dag.

Af CEO Lasse Clarke Storgaard, Reprise Nordic

5G bliver en essentiel digital infrastruktur, ikke bare til mobilen, men til at understøtte Internet of Things, hvor virksomhederne kan udnytte 5G i produktion og til fjernstyring og automatisering af droner og biler eller fjernoperation i ambulancer.

Men hvad betyder det næste teknologiske kvantespring for annoncørerne? Annoncemarkedet har nu i 10-15 år kæmpet for at holde trit med teknologiens nye veje til at nå forbrugerne – og forbrugernes nye vaner. Den jagt er ikke slut, slet ikke.

Det er måske værd at erindre sig, at fjerde generation 4G også var en revolution; den gav os blandt andet streaming af tv, App stores, Programmatic auktioner, Uber, Airbnb og hele deleøkonomien.

Er 5G relevant for danske annoncører og deres rådgivere? Ja, Danmark har rent faktisk ambitioner om at være i front, når det gælder udrulningen af 5G. Senest i 2020 skal borgerne have adgang til lynhurtigt 5G-internet. Det fremgår af en handlingsplan fra regeringen, der for nylig blev præsenteret af energi-, forsynings- og klimaministerier Lars Christian Lilleholt (V).

Et par tips: Værd at vide

• Der er ingen vej udenom. 5G betyder, at alle mekanismer og markedsforhold bliver endnu mere komplekse for CMOs.

• Den svimlende hastighed i 5G betyder, at annoncører nyder godt af en lynhurtig ad-load tid. Det er godt nyt. Al ventetid, der kan elimineres, sikrer, at brugerne ikke klikker væk.

• Gladere brugere. Det er sandsynligt, at Ad Blockers bliver mindre relevante, fordi mediebrugernes oplevelser med irrelevant reklame nedbringes til ingenting.

• I dag omtaler annoncemarkedet mobile som en særlig kategori – mobil modsat stationær. I en 5G verden er alt mobilt. Det giver ikke mening at skelne.

• Nogle iagttagere forudser, at nutidens hede kærlighedsaffære med Smartphones vil miste sin glød, når alle slags devices kan levere lynhurtige forbindelser.

• 5G er på mange måde en win-win for annoncører, medier og forbrugere.  Én faktor er dog, at programmatic auktioner skal produktudvikles. Programmatic auktioner skal formentlig tilpasse sig, hvis de skal kunne udnytte den svimlende hastighed, som data kan behandles med.

• Markedsføring: Der kommer en eksplosion af tech indenfor oplevelsesbaseret markedsføring. Især retail i første runde, hvor man eksempelvis vil kunne se flere AR og lignende tiltag blive brugt til at berige købsoplevelsen.

• 5G betyder, at store mængder content kan udsendes lynhurtigt. Annoncører må belave sig på at skulle levere mange flere content formater, der passer til flere devices.

• De kreative løsninger vil spille en endnu større rolle end nu.  Med 5G kan marketers servere reklamefilm i 4K kvalitet, og de kan i endnu højere grad levere personligt rettede budskaber.  Det lækre content kan leveres straks, til de rette kunder, udenom servere.

• Annoncørerne får samtidig adgang til at indhente og benytte sig af data i en højere kvalitet og langt hurtigere, end i dag

• Forstil dig, at du kan opsætte et Skype møde, hvor teknologien aldrig driller.

5G rammer os ikke i år, så hvad kan du gøre nu for at forberede dig?

Et godt tip til marketingchefen: Tal med dit bureau om fænomener, som f.eks. marketing automation, artificial intelligence, machine learning, virtualization og cloud computing.

Kilde: Reprise, Marvelous, Digiday.com

Faktaboks: 5G
5G hastigheder bliver op til 100 gange hurtigere (måske endda hurtigere), så en full HD film vil kunne downloades på under 10 sekunder. Latency vil være 50 gange mindre – og man vil eksempelvis aldrig skulle vente på, at en side loader. Større kapacitet betyder, at forbundene devices (IOT) vil kunne håndtere store mængder data, så autonome biler og andre hjælpe-robotter samt VR/AR oplevelser og skærmtechnologi i det hele taget, vil blive nemmere at skabe, vedligeholde og udvikle.