Black Friday 2017 falder den 24. november. I år kredser interessen blandt andet om, hvorvidt tilbudsfænomenet topper i år.

Af Chief Digital Officer Michael Ingemann, Mediabrands

Alle vore data bekræfter, at forbrugerne er meget beviste om Black Friday og afventer selve dagen.  Det spiller ind, at danskerne handler langt mere planlagt end før. De er igennem en lang researchproces med mange kilder, hvor de orienterer sig både online og offline om mulighederne, før de køber.
Det bekræfter de nyeste data fra Mediabrands’ Retail Buying Study *)

Detailhandlens Black Friday kampagner skal i år tage højde for, at de sociale medier som inspirationskilde til købsbeslutninger er mere end fordoblet på 2 år (fra 7 % til 18 %). Det er især Facebook, Youtube og Instagram, som er blevet vigtige inspirationskilder. Samtidig ser vi, at den traditionelle tilbudsavis falder betydeligt i relevans. Et fald på 25 % på 2 år, ifølge Retail Buying Study.

Taber Black Friday pusten?
Flere faktorer kan imidlertid føre til, at Black Friday succesen muligvis taber lidt af pusten i år:
Sidste år så vi spæde modreaktioner mod Black Friday. Modvilje mod forbrugerisme på debatsiderne og sociale medier. Det kan udvikle sig til større modvilje mod storshopping og begrebet Black Friday.

Danskernes elsker jo tilbud. Vil vi opleve, at de muligvis har luret Black Friday og konkluderer, at tilbuddene ikke er så gode?

Flere nye tilbudstemaer trænger sig på, som kan tage luften ud af Black Friday – det er f.eks. Singles Day.

Ødelægger Black Friday nu så meget af julehandlen, der foregår til fuld pris, at detailhandlen selv trækker lidt i håndbremsen i år?

Ny tilbudslogisk på vej?
Vi forventer, at Black Friday udruller sig til en hel uge – en ”Black Week”. Det var undervejs allerede i 2016, målt på annoncering og omtale.  Det giver god mening for detailhandlen at udfolde eventen og temaet, og det er i øvrigt uhensigtsmæssigt for detailhandlen at annoncere op til én udsalgsdag.

Vi holder øje med, om Black Friday-bølgen kan ende med at forrykke hele vinterens indarbejdede indkøbscyklus, der kulminerer med et januarudsalg. Ikke mindst, hvis ”Singles Day” den 11. november bliver en faktor.  Mange uger med tilbudskrig op mod jul kan godt gå hen og udløse en ny tilbudslogik.
Michael Ingemann har fulgt og analyseret Black Friday fænomenet gennem 4 år.

*) Om Retail Buying study
Nordic Retail Buying Study er et omfattende studie, som Mediabrands med specialenheden iRetail har udført siden 2011 på tværs af samtlige brancher og retailers. Studiet er en analyse af den nordiske detailhandels digitale udfordringer nu og i fremtiden. Det omfatter alle aspekter af købsadfærd, kilder til køb og ikke mindst detailhandlens udnyttelse af alle digitale faktorer og virkemidler, der presser sig på.

Kontakt: CDO Michael Ingemann,  michael.ingemann@mbww.com

Black Friday 2017 er den 24. november. Interessen kredser blandt andet om, hvorvidt tilbudsfænomenet topper i år.

Af Chief Digital Officer Michael Ingemann, Mediabrands

Alle vore data bekræfter, at forbrugerne er meget beviste om Black Friday og afventer selve dagen.  Det spiller ind, at danskerne handler langt mere planlagt end før. De er igennem en lang researchproces med mange kilder, hvor de orienterer sig både online og offline om mulighederne, før de køber.
Det bekræfter de nyeste data fra Mediabrands’ Retail Buying Study *)

Detailhandlens Black Friday kampagner skal i år tage højde for, at de sociale medier som inspirationskilde til købsbeslutninger er mere end fordoblet på 2 år (fra 7 % til 18 %). Det er især Facebook, Youtube og Instagram, som er blevet vigtige inspirationskilder. Samtidig ser vi, at den traditionelle tilbudsavis falder betydeligt i relevans. Et fald på 25 % på 2 år, ifølge Retail Buying Study.

Taber Black Friday pusten?
Flere faktorer kan imidlertid føre til, at Black Friday succesen muligvis taber lidt af pusten i år:
Sidste år så vi spæde modreaktioner mod Black Friday. Modvilje mod forbrugerisme på debatsiderne og sociale medier. Det kan udvikle sig til større modvilje mod storshopping og begrebet Black Friday.
Danskernes elsker jo tilbud. Vil vi opleve, at de muligvis har luret Black Friday og konkluderer, at tilbuddene ikke er så gode?

Flere nye tilbudstemaer trænger sig på, som kan tage luften ud af Black Friday – det er f.eks. Singles Day.
Ødelægger Black Friday nu så meget af julehandlen, der foregår til fuld pris, at detailhandlen selv trækker lidt i håndbremsen i år?

Ny tilbudslogisk på vej?
Vi forventer, at Black Friday udruller sig til en hel uge – en ”Black Week”. Det var undervejs allerede i 2016, målt på annoncering og omtale.  Det giver god mening for detailhandlen at udfolde eventen og temaet, og det er i øvrigt uhensigtsmæssigt for detailhandlen at annoncere op til én udsalgsdag.
Vi holder øje med, om Black Friday-bølgen kan ende med at forrykke hele vinterens indarbejdede indkøbscyklus, der kulminerer med et januarudsalg. Ikke mindst, hvis ”Singles Day” den 11. november bliver en faktor.  Mange uger med tilbudskrig op mod jul kan godt gå hen og udløse en ny tilbudslogik.
Michael Ingemann har fulgt og analyseret Black Friday fænomenet gennem 4 år.

*) Om Retail Buying study
Nordic Retail Buying Study er et omfattende studie, som Mediabrands med specialenheden iRetail har udført siden 2011 på tværs af samtlige brancher og retailers. Studiet er en analyse af den nordiske detailhandels digitale udfordringer nu og i fremtiden. Det omfatter alle aspekter af købsadfærd, kilder til køb og ikke mindst detailhandlens udnyttelse af alle digitale faktorer og virkemidler, der presser sig på.

Kontakt: CDO Michael Ingemann,  michael.ingemann@mbww.com

All rights reserved IUM A/S