Hvordan ser medie- og annoncemarkedet ud om fem år?

Sådan lød spørgsmålet fra fagmediet Bureaubiz for nylig til Mediabrands’ CEO Michael Thim.  Det var ikke fremtidsforskning, fagmediet bad om, men en kortsigtet prognose på de ulmende trends, vi allerede kender.

Michael Thim retter først blikket mod medierne: Om fem år står medierne med skærpede krav til at levere indhold på alle slags skærme, primært som video. Vel at mærke meningsfyldt indhold. Ligegyldigt indhold, som der er meget af i dag, bærer en del af ”skylden” for den adblocking, vi oplever, siger Michael Thim til Bureaubiz.

Medierne skal samtidig tone rent flag om, hvad de er.

”Tilbudsaviser er eksempelvis ærlige omkring, at de handler om annoncer. Forbrugerne er trætte af, at man prøver at skubbe reklamebudskaber ind mellem redaktionelt indhold,” siger han,

Det er jo ikke fordi, forbrugerne blankt afviser reklamer, siger Michael Thim. Men reklamerne skal være ærlige og vedkommende.

Data, data, data
Når Mediabrands-direktøren retter blikket indad, ser han store forandringer undervejs hos mediebureauerne. Om fem år er de i fuld gang med et kæmpe paradigmeskifte, spår han.

Det er data, data, data, det handler om. Om få år beriger vi i højere grad kampagner med data.  Vi spørger ikke længere forbrugerne om deres mediepræferencer, og vaner.
Bureauer vil ikke købe eksponeringer i medierne, men i stedet købe data for at få adgang til forbrugerne via andre kanaler end medierne, f.eks. hos køleskabsproducenterne og bilproducenterne.

Findes mediabureauer om 10 år?
Michael Thim tror ikke, at mediabureauer, som vi kender dem, findes i det lidt længere perspektiv- om 10 år. I stedet bliver de bureauer, der sælger data og software. Michael Thim mener også, at afregningen til kunderne vil ændre sig fra at være transaktionsbaseret til dels at foregå via abonnement, dels erstattes af en værdibaseret afregning.

Reklamebureauerne har allerede i flere år mærket nye digitale tider.  Fokus de næste år må være på indhold.

”Indhold bliver vigtigt, fordi alene det kan engagere folk. Det handler om at være på rette tid og sted – og det kan vi gøre bedre med hjælp af data – og med det rette budskab,” siger Michael Thim.

All rights reserved IUM A/S