5G fører til nye produkter og tjenester, og ændrer forbrugernes arbejds- og dagligliv, lød det fra Las Vegas i januar 2018.

Consumer Electronics Show, CES, i Las Vegas, er hvert år mødested for amerikanske, asiatiske og europæiske virksomheder. De præsenterer de nyeste teknologier og produkter og udstikker retningen for, hvordan vores arbejds-, daglig- og fritidsliv vil forme sig de kommende år.

Flere end 170.000 branchefolk fra 150 lande mødte i januar 20187 med 100 internationale delegationer til Las Vegas i USA for at deltage i CES 2018.

IUM Danmark sendte sine amerikanske kolleger fra Media Lab til Las Vegas for at snuse til de nyeste trends – set med  annoncemarkedets øjne. På den store forbruger- og tech-konference lyttede IUMs kolleger til diverse sessions og på vandrørene for at identificere de vigtigste nyheder.

5G som katalysator

Ét hovedtema var et gennembrud på tværs af det forbrugerteknologiske økosystem – med 5G, kunstig intelligens (AI), robotter, droner, selvkørende køretøjer samt AR og VR (Augmented og Virtual Reality).

Opkobling (connectivity) driver den digitale udvikling, og her vil 5G ændre spillereglerne på næsten alle markeder med hurtigere hastigheder og op til fem gange hurtigere reaktionstid sammenlignet med dagens netværker.

”5G vil være en katalysator for vækst, der binder vores fysiske og digitale verdener sammen. De nye produkter og tjenester, der drives af 5G, vil ændre forbrugernes arbejds- og dagligliv og vores fritid, og det vil have store konsekvenser inden for transport, sundhed, logistik og meget mere,” lød budskabet fra Las Vegas.

Forbrugernes brug af biler og mobilitet – for ikke at tale om autobranchens fremtid – var et andet af fokuspunkterne på årets CES, noterede kollegerne hos IPG Media Lab.

Mobilitet

Ford tegnede billedet af en helt anderledes transportlogik og -logistik for erhvervsliv og private. Ford bebuder, at de arbejder videre med autonome biler. Det indebærer bl.a. en “vehicle-to-everything” (V2X) teknologi, der installeres i Ford-biler og muliggør, at der deles data og kommunikation mellem biler, trafiklys og endda cyklister.

Færre reklameminutter på flow-tv er ét af flere modtræk, som traditionelt tv kan mobilisere, i kampen om seertid med streamingtjenester, og dysten med Facebook, Amazon, m.fl. om forbrugernes eftertragtede opmærksomhed. Det konkluderede topledere fra Hulu og Turner Broadcasting.
Det foregik  under en debat om fremtiden for indholdsleverandører, “The content Industry”, og om traditionelt tv’s respons til flere nye udfordringer.

Der var også fuldt fokus på kampen om forbrugerne i kategorien ”Smart home platforms”, hvor de hårde hvidevarer taler med hinanden – og du taler til alle. Kampen står mest mellem Google Assistant og Amazons Alexa.

Det er sjovt, men ikke tech for sjov; den intelligente husholdning vil forandre borgenes indkøbsvaner og -psykologi, lød tolkningerne fra Las Vegas.

Per Fanefjord Laursen

Author Per Fanefjord Laursen

More posts by Per Fanefjord Laursen

All rights reserved IUM A/S