google-site-verification: google94279bccb38b09dd.html

Annoncemarkedet voksede pænt i 2018 – i hvert fald målt på de annoncekroner, der går gennem mediebureauerne. Det viser Kreativitet og Kommunikations Mediaindex for 2018.

Samlet øgede annoncørerne deres reklameinvesteringer via medieburaeu med 3 pct. i 2018. Det fik den samlede omsætning gennem bureauerne op på 5,29 mia. kr. I 2017 var væksten 2 pct.

Trenden fortsætter; fremgang i markedet er især drevet af digitale investeringer, der voksede 10 pct. til 2,17 mia. kr. Digital stod for hele 41 pct. af bureauernes annonceindkøb i 2018 mod 38 pct. i 2017.

I 2019 forventer Kreativitet og Kommunikation en vækst i den digitale afdeling på 7 pct.

Tv-markedet tog et dyk på 6 pct. til 1,96 mia. kr. – et fald på 128 mio. kr. Ikke desto mindre udgør tv stadig den næststørste reklamekanal og stod for 37 pct. af bureauernes allokeringer i 2018. Udviklingen forventes at blive bedre, men stadig nedadgående for 2019, hvor bureauerne forventer et fald på 3 pct. for tv.

Print falder fortsat, men med en opblødning for dagbladene. Her viser Mediaindex et samlet fald på 7 pct. på mediegruppen mod 19 pct. i 2017. Bureauerne lagde i alt 198 mio. kr. i dagbladsannoncering. For 2019 forventes en yderligere opblødning og et fald på 6 pct. – hvilket vil være det mindste fald siden 2011, skriver Kreativitet & Kommunikation.

Radio og outdoor voksede i 2018 med henholdsvis 19 pct. og 21 pct. til en omsætning på i alt 170 mio. kr. for radio og 278 mio. kr. for outdoor. Bureauerne forventer, at den vækstkurve vil fortsætte i år med en estimeret fremgang på henholdsvis 15 og 13 pct.