google-site-verification: google94279bccb38b09dd.html

Annonceomsætningen på de digitale medier steg fortsat i 2018, men der var betydelige forskelle i vækstraterne blandt de digitale discipliner.

Det viser den årlige online markedsstatistik, der er leveret af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation.

’Display’, og ’Søgeord’ oplevede fortsat tocifrede stigninger. Derimod voksede ’Markedspladser’ og ’Permission Marketing’ mindre end den øvrige digitale omsætning.

Rapporten viser, at mobil-annoncering, der alene omfatter annoncering indkøbt specifikt til mobil, for alvor fik fat i markedet og steg med over 30 procent i forhold til 2017.

For det automatiserede salg, også kaldet ’Programmatic’, var det særligt mobil og web-tv, der drev væksten i 2018.

Nyt samarbejde om tal

Rapporten er for første gang udarbejdet i et samarbejde mellem Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation og bygger videre på mere end 10 år historiske data hos Danske Medier, der bygger på dataindsamling hos medlemmerne foretaget af Deloitte.

Markedsstatistikken bygger på indberetning fra medlemmer, mediebureauernes omsætning, som den er indberettet til Kreativitet & Kommunikation, samt markedsestimater fra branchens aktører og ekspertvurderinger.