Indlæg: Satiresitet ”Rokokoposten” ærgrede sig for nylig over, at sitet i de senere uger har oplevet et mærkbart fald i rækkevidde på Facebook.

Ifølge sitet er Rokokopostens reach på opslag faldet omkring 80 pct.

Af Head of social David Ledstrup, Mediabrands

Tendensen er, at flere danske medier gennem længere tid har oplevet generelle fald i effekt på Facebook. Det sker i forlængelse af Facebooks ændring af algoritmen, der blev meldt ud tidligere på måneden.
Stifter og topchef Mark Zuckerberg annoncerede for nylig en større opdatering af den algoritme, der bestemmer, hvilke opslag der dukker op i brugernes nyhedsflow.

Mark Zuckerberg:

“One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook, is time well spent.”

Hvorfor, Mark Zuckerberg?
Hvorfor denne strategijustering fra Zuckerberg? Sagen er, at det voldsomt succesrige Facebook har haft en imagekrise de seneste 12 måneder, samtidig med at den sociale gigant også mærker strukturelle udfordringer.
De senere år har de fire største chatbaserede apps overhalet de fire største social media platforme målt på antal brugere.

Facebook er samtidig havnet skudlinjen i kølvandet på det amerikanske valg, som den perfekte platform – og ekkokammer – for Fake News. Oveni hatten har Facebook registreret vigende engagement fra brugerne – de kommenterer, deler og liker mindre.

Facebook vil altså opprioritere indhold fra familie og venner på bekostning af indhold fra virksomheder og medier, som vil få mindre plads i nyhedsfeedet.

Vækker uro blandt virksomheder
Set med annoncemarkedets briller er det foruroligende nyheder, for på Facebook deler medier og virksomheder de samme arbejdsbetingelser.

Vi anerkender sammenhængen mellem det, der foregår i Facebooks maskinrum, og det, der sker med bl.a. Rokokopostens rækkevidde. Der er en række Facebook profiler, der allerede har set nogle drastiske fald, primært i rækkevidde. Jeg har svært ved at se andre sammenhænge, end at det skulle være på grund af Facebooks opdatering.

Omvendt er det lidt for tidligt, at konkludere for meget, indtil vi har mere empiri og bedre datagrundlag. Min erfaring er, at der går flere uger, før Facebooks opdateringer har fuld effekt i alle lande og i alle afkroge af den globale platform.

Vi har ikke muligheden for at kigge helt ned i algoritmerne og Facebooks maskinrum, men disse opdateringer udrulles typisk over to-tre måneder globalt set. Men det er muligt, at visse sidekategorier bliver ramt tidligere end andre.

Rokokoposten har efter et vigende reach opfordret sine følgere til at prioritere siden som en “læs først”-side.
Det er én vej at gå – en anden at arbejde med indholdet.

Indhold der skaber interaktion
Facebook siger selv, at virksomheder skal levere indhold i flowet, der engagerer og skaber debat og får folk til at snakke i kommentartråden, hvis man vil have organisk vækst i rækkevidde.

Facebooks Head of News Feed, Adam Mosseri:

“Page posts that generate conversation between people will show higher in News Feed. (…) In Groups, people often interact around public content. Local businesses connect with their communities by posting relevant updates and creating events.”

At det så bl.a. er Rokokoposten, der rammes hårdt, undrer. Sitet er et community, som netop selv fast skaber unikt satireindhold, der bliver delt. Forklaringen kunne jo være, at satiremediet er blevet placeret i en ’Fake News’ kategori.

Man kan naturligvis fortsat betale sig til høj reach, og der er netop er den valgmulighed, som mange antager er Facebooks egentlige, væsentlige motivation for at ændre algoritmen.

Den betalte del, hvor man kan betale sig til at booste rækkevidden, ser ikke ud til at blive påvirket i nævneværdig grad. Og svaret på, hvordan man vinder spillet om Facebook, skal umiddelbart findes i at investere i indhold med højt kreativ niveau – og ikke mindst relevans).

All rights reserved IUM A/S