Begejstringen for streamingtjenester og tv-serier har den ulempe, at den til tider tegner et skævt billede af de faktiske forhold i mediebranchen, konkluderer Det Danske Filminstitut.

Baggrunden er en analyse, Det Danske Filminstitut har udført i samarbejde med analysebureauet YouGov.

Den nye undersøgelse ser nærmere på de meget omtalte tv-serier som f.eks. House of Cards på Netflix. Serien er trods fem sæsoner og massiv omtale i medier og blandt bloggere, ”kun” set af ca. 20 pct. af danskerne.

Det samme billede ses med HBO-serien Game of Thrones, som før en ny sæson kommenteres af alle fra teenagere på Snapchat til Børsen. Der er 24 pct., der har faktisk set serien. Blandt de unge mellem 15 og 25 år er tallet 34 pct.

Game of Thrones er et pænt seerhit

Der er stor forskel på seriernes seeropbakning – nogle af dem har været til rådighed i flere år, andre er nye, noterer IUM.

”Der er ganske pæn opbakning på flere serier, 24% har eksempelvis set Game of Thrones. Til sammenligning så har ca. 50% af befolkningen set ét eller flere afsnit af Badehotellet i indeværende sæson;” siger Head of Broadcast Jakob Olsen, IUM.

“Men helt generelt betragtet, får man det indtryk, at mediehypen om visse serier er større, end den reelle sening tilsiger,”  siger han.

DFIs marketingkonsulent Sanne Juncker Pedersen tolker markedet således: den generelle opfattelse af forbruget af serier og film bliver let skævvredet i det, hun betegner som digitale nicheprægede ’ekkokamre’, hvor anmeldere, meningsdannere og læsere sætter uforholdsmæssig stor fokus på de udenlandske serier. Det skaber indtryk af, at de er mere set, end der reelt er tale om.

Til eksempel nævner hun HBO-serien The Handmaid’s Tale. I et filmmedie blev den i forbindelse med premieren på anden sæson fremhævet som en ’hitserie’ og ’en af de mest sete’ på HBO. Faktum er, at herhjemme har blot seks pct. over 15 år set serien.

Sening af udvalgte serier, Netflix, HBO

Game of Thrones 24%
Orange is the new Black 22%
Sherlock 21%
House of Cards 20%
Stranger Things 14%
Westword 9%
The Crown 8 %
The Handmaid’s Tales 6%
Mindhunter 5%
Big Little Lies 4%
Billions 3%
(Har set mindst 3 afsnit. 15 år og derover)

 

De ti mest sete serier i DFI’s undersøgelse er i øvrigt alle danske og med Matador, Badehotellet og Forbrydelsen på de tre første pladser. Først på en 11. plads finder man en udenlandsk serie – Game of Thrones

Læs meget mere her.

Om analysen
Udarbejdet af DFI i samarbejde med analysebureauet YouGov. 
•Spørgeskemaundersøgelse baseret på mere end 2.560 interview i et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 15år+ 
•Analysen ser bl.a. nærmere på udbredelsen af specifikke film og serier i befolkningen. 
•Definitionen af hvornår man har set en specifik serie, er betinget af, at man har set mindst 3 afsnit

Per Fanefjord Laursen

Author Per Fanefjord Laursen

More posts by Per Fanefjord Laursen

All rights reserved IUM A/S