Det danske tv-forbrug på kommercielle tv-kanaler har i 2018 genvundet lidt af styrken efter 5-6 år med trinvise fald.

Det viser status på de første 4 måneder af 2018, som IUM Broadcast har regnet på.  Set i lyset af de senere års udvikling, glæder det bureauet, at kommerciel tv-sening trods alt står stabilt i et dynamisk mediemarked, hvor der trækkes i forbrugernes opmærksomhed fra alle retninger.

”Hos mediabureauerne interesser vi os først og fremmest for tv-forbruget på de omkring 25 kommercielle tv-kanaler; det er dem, der skal sikre vore kunder – virksomhederne – den ønskede gennemslagskraft og bestilte eksponeringer, ” siger head of broadcast Jakob Olsen, IUM.

Kommercielt tv har de senere år tabt noget af sin tiltrækningskraft hos de eftertragtede unge seere, de 18-34-årige, så det overrasker IUM positivt, at målgruppens tv-sening i 2018 ligger på samme niveau som i 2017.

De mere modne forbrugere har endda skruet op for flow-tv kiggeriet dette forår. Kommerciel tv-sening i 2018 til dato er steget med 7% blandt de 35-54-årige og med 11% hos de 55+ årige.

”Set i lyset af de seneste 4-5 års udvikling, glæder vi os over trenden, at kommerciel tv-sening trods alt står stabilt i et historisk dynamisk mediemarked, hvor der trækkes i forbrugernes opmærksomhed fra alle retninger, ” siger Jakob Olsen.

Set over de seneste mange år er de ældres forbrug af kommercielle tv-kanaler uændret.

”Familie” målgruppen, de 34-54-årige, har vist sig mere svingende. De var vilde med flow-tv i 2010, skar ned i 2016, men har genvundet en god del af interessen i år.

Anderledes er det gået med de 18-34-årige, der stålsat har skåret tv-seningen ned med 49% siden 2009.

”Det er en udfordring at fange de helt unge forbrugere, som kræver digitale forstærkninger af tv-kampagnerne.  Men sagen er jo også, at rigtig mange kampagner for detailhandel, biler, dagligvarer, hårde hvidevare, ferie/fritid og lignende, henvender sig til familier, husstande med voksne mennesker i aldersgruppen 34-54 år, som er relativ loyale overfor traditionel tv,”  siger Jakob Olsen.

Der er målt på kommerciel tv-sening i uge 1-17, 2018 vs. Uge 1-17, 2017.

All rights reserved IUM A/S