E-commerce-giganten Amazon er i hjemlandet kravlet op på en tredjeplads over selskaber med størst omsætning på digitale annoncer – kun overgået af Googles moderselskab, Alphabet, og af Facebook. Det skriver The Wall Street Journal ifølge Ritzau/Mediawatch.

Amazons markedsandel i USA er ganske vist “kun” på 4 pct., men indtægterne ventes at blive fordoblet i 2018 til mere end 5,8 mia. dollar. Og ifølge en analyse fra finanshuset Cowen & Co. vil de indtægter blive næsten femdoblet til 28,4 mia. dollar i 2023.

Amazon sidder på over halvdelen af internethandelen i USA, og derved opsamler koncernen enorme mængder data om og indsigt i de amerikanske forbrugeres adfærd.
Det gør Amazon til en regulær konkurrent for Facebook og Google. Nøglen til den position deler de – det handler om den adgang til førstehåndsbrugerdata, Amazon ligger inde med fra forbrugerne om indkøbsmønstre og behov.

Amazon-effekten på det digitale marked kan mærkes hos alle, der sælger digitale annoncer, herunder også detailgiganter som Walmart, Target og Kroger, skriver The Wall Street Journal.  Konsulenthuset Emarketer forventer samtidig, at selskabet allerede om to år vil erobre 15 pct. af væksten på markedet i USA, ifølge The Wall Street Journal.

Amazon gav råd til danske annoncører

På den baggrund er det ikke så mærkeligt, at ganske mange interessenter – ikke mindst danske annoncører – holder et vågent øje med, hvornår Amazon for alvor træder ind i Norden.

Amazon har endnu ikke udrullet alle sine muskler på dansk jord, men i november indbød IUM til to store retailkonferencer, hvor Amazon for første gang mødte op og talte om de muligheder, der er for danske annoncører – når Amazon rykker ind.

Stolerækkerne var således fyldt op, da englænderen Neil Steven Probert (foto), der er Principle Sales Manager i Amazon Media, gik på scenen under IUM’s konference, “Amazon er på vej til Danmark”, der blev afviklet både i København og i Aarhus.

E-commerce-giganten står på tærsklen til Norden, hvor flere medier har meldt om, at Amazon er i gang med at rekruttere. Læg dertil, at Amazon med steamingtjenesten Prime Video også er en betydelig spiller på det internationale mediemarked og altså også som annonceudbyder.

IUM: Hvordan kan danske annoncører bruge Amazon?

Danske annoncører skal interessere sig for de rige mængder af førstehåndsdata, som Amazon kan tilføre dem, lød det fra Amazon Media.

”Når annoncørerne får mange berøringspunkter med forbrugerne i løbet af dagen, giver det en god forståelse af kunderejser og en god forståelse for forbrugerne. (…) Den traditionelle form for annoncering har historisk set haft en bredere rækkevidde, men nu kan man være meget mere snæver og målrettet i sin annoncering, fordi der er så mange forskellige typer af kunder, som bruger på sitet,” siger Neil Steven Probert til Mediawatch.

Amazon fører nøje kontrol med de annoncer, som optræder på selskabets sites og platforme. Det betyder, at de store datamængde er med til at sikre, at annoncørerne ikke spilder deres annoncekroner.
Annoncører kan dog ikke eksportere de data til egne formål.

En annoncør kan eksempelvis vælge at sigte efter forbrugere, der har kigget på et tv-apparat inden for de seneste 30 dage eller 14 dage. Man kan målrette sin annonce direkte til folk, som før har klikket på produktet, til folk, som før i tiden har købt produktet, eller til folk, som aldrig har købt produktet.

Per Fanefjord Laursen

Author Per Fanefjord Laursen

More posts by Per Fanefjord Laursen

All rights reserved IUM A/S