Den historiske konflikt mellem Yousee og Discovery Networks, der kulminerede den 1. januar, kan stadig mærkes i mediemarkedet, konstaterer IUM.

Discovery Networks’ 11 tv-kanaler forlod Yousee efter nytår, og tv-selskabet mistede i første kvartal halvdelen af sin rækkevidde og share i de danske husstande. Samtidig måtte Yousee se en tilbagegang på 61.000 kunder i første kvartal. Til sammenligning var det samlede tabstal for hele 2019 på 71.000.

Trekvart år efter bruddet er billedet for Discovery Networks stort set uændret, skriver MediaWatch. Discovery står med et tab på halvdelen af gennemslagskraften på det traditionelle tv-marked, som selskabet ikke har kunnet indhente via andre tv-distributører.

En stor del af Discoverys kanalportefølje er ramt.  Ifølge IUM’s seerdata er Kanal 5 faldet 53 pct. i seerandel i 3+ år og 54 pct. i den kommercielle målgruppe fra 25-60 år. Det hårdeste procentuelle dyk rammer Eurosport 1 og 2, der er gået tilbage med henholdsvis 71 pct. og 60 pct. i den brede målgruppe og 76 pct. og 52 pct. i den kommercielle målgruppe.

Bedre er det gået for Kanal 4 og TLC, der begge har primært kvinder som målgruppe. De to kanaler er gået henholdsvis 38 pct. og 29 pct. tilbage i den brede målgruppe og 40 pct. og 38 pct. tilbage i den kommercielle målgruppe.

“Discovery har også lidt under, at fodbolden og sporten har haft vanskelige vilkår, hvilket kan aflæses i tallene, hvor Eurosport-kanalerne er hårdere ramt end gennemsnittet. Omvendt har kanalerne med overvejende kvindelig profil, Kanal 4 og TLC, klaret sig bedre end gennemsnittet,” siger IUM’s Head of Broadcast, Jakob Olsen, til MediaWatch.

Han peger på en kønsforskel, der er en særlig faktor.

“Kvinders seermønster er anderledes end mænds. De ser mere tv, og deres sening er fordelt på flere kanaler,” siger Jakob Olsen.

Discovery Networks’ samlede seerandel er år til dato faldet med 49 pct. både blandt alle seere og i kommercielle målgruppe fra 25-60 år.

Den sening, der sker på Discoverys streamingtjeneste Dplay, tæller ikke med i ovennævnte tal. Discoverys danske chef, Kasper Kryger, oplyser til MediaWatch, at Discovery Networks har oplevet “massiv vækst” på Dplay – uden at han sætter tal på væksten. Discovery har som ambition at placere tjenesten blandt de tre mest populære i Norden.

Discovery oplyser videre, at der ikke er planer om ændringer i forhold til selskabets eksisterende flow-kanaler.

Foto: Yousee PR.

[/vc_row]