Ny IUM-undersøgelse kortlægger danske mobile vaner, holdninger og indkøbsmønstre.

Vi elsker ganske enkelt vores Smartphones – den flade enhed i lommen, der giver os adgang til alt; nyheder, information, dialog, produkter og underholdning.

Det er praktisk, men den mobile forelskelse har samtidig betydelige konsekvenser for alle medievirksomheder og annoncører – ikke mindst detailhandlen.

Det mobile fænomen er i hastig forandring, og det kræver mere viden, konkluderede IUM og Berlingske Media i foråret 2018. De gennemførte i fællesskab en omfattende analyse, som afdækker ny viden om de mobil-glade forbrugere – både vaner og holdninger.

Læs nogle af undersøgelsens hovedkonklusioner her:

Har du behov for dybere tolkninger, så kontakt IUM Insight på:  jonas.rasmussen@ium.dk.   Vi kan ikke udlevere hele analysen, men vi taler gerne med virksomheder og medier om de nyeste mobile danske trends.

Hvad er danskernes mobile DNA?

•Vi har alle en Smartphone i lommen; nu er det hele 95% (18-65 år) og vores forbrug af data – dvs. brug af medier/tjenester – er eksploderet på få år.

•Vi glæder os over mangfoldigheden af muligheder, og vi tjekker hele tiden for beskeder og nyt.  72% tjekker endda én gang i timen.

•Men det er et kompliceret kærligheds- og ejerforhold, vi har til mobilen. Vi elsker mulighederne, men stresser samtidig over, at den hele tiden er hos os og kalder på vores opmærksomhed.

Mobilens mange shopping ”Moments”

Der er overraskende mange øjeblikke i hverdagen – Moments – hvor mobilen er nærværende og spiller en rolle i købsprocessen.

Respondenterne i undersøgelsen siger f.eks.:

”Jeg læste ekspertanmeldelser af bilmodeller”

”Jeg besøgte butikkens online tilbudsavis”

”Jeg besøgte pris-sammenligningssites for elektronik”

”Jeg tjekkede lagerstatus før en møbelhandel”

”Jeg brugte mobilen til online køb af sko og tøj”

Mobilens rolle og nærvær under indkøb

Det står klart, at danske forbrugere stadig foretrækker den fysiske butik.

Men vi blevet modne, habile mobilforbrugere, og mobilens rolle vokser i forbrugssammenhæng.  42% har på et tidspunkt brugt mobilen til at købe ind på.

Det stiller krav til annoncørerne om at tilpasse deres produkt og kommunikation til de mobile livsbetingelser.

Mobilen bruges fortsat mest til produktresearch; 76% navigerer og researcher deres forbrug via mobilen. Hele 22% researcher, mens de er midt i købssituationen. Eksempelvis i prøverummet og butikken.

Et godt tip til annoncører: Forbrugerne researcher især deres kommende indkøb i tidlige morgentimer og aften.

Der forskel på produkter og brancher.  Vi er især villige til at købe tøj og sko via mobilen. Og 54% af dagligvarekunder har brugt mobilen for at besøge butikkens online tilbudsavis.

Om undersøgelsen

IUM Insight gennemførte 3.000 online interviews i april 2018.

Emnerne var alle slags brugerforhold om mobilen.

Målgruppe: Smartphone-ejere 18-65 år.

Ny IUM-undersøgelse kortlægger danske mobile vaner, holdninger og indkøbsmønstre.

Vi elsker ganske enkelt vores Smartphones – den flade enhed i lommen, der giver os adgang til alt; nyheder, information, dialog, produkter og underholdning.

Det er praktisk, men den mobile forelskelse har samtidig betydelige konsekvenser for alle medievirksomheder og annoncører – ikke mindst detailhandlen.

Det mobile fænomen er i hastig forandring, og det kræver mere viden, konkluderede IUM og Berlingske Media i foråret 2018. De gennemførte i fællesskab en omfattende analyse, som afdækker ny viden om de mobil-glade forbrugere – både vaner og holdninger.

Læs nogle af undersøgelsens hovedkonklusioner her:

Har du behov for dybere tolkninger, så kontakt IUM Insight på:  jonas.rasmussen@ium.dk.   Vi kan ikke udlevere hele analysen, men vi taler gerne med virksomheder og medier om de nyeste mobile danske trends.

Hvad er danskernes mobile DNA?

•Vi har alle en Smartphone i lommen; nu er det hele 95% (18-65 år) og vores forbrug af data – dvs. brug af medier/tjenester – er eksploderet på få år.

•Vi glæder os over mangfoldigheden af muligheder, og vi tjekker hele tiden for beskeder og nyt.  72% tjekker endda én gang i timen.

•Men det er et kompliceret kærligheds- og ejerforhold, vi har til mobilen. Vi elsker mulighederne, men stresser samtidig over, at den hele tiden er hos os og kalder på vores opmærksomhed.

Mobilens mange shopping ”Moments”

Der er overraskende mange øjeblikke i hverdagen – Moments – hvor mobilen er nærværende og spiller en rolle i købsprocessen.

Respondenterne i undersøgelsen siger f.eks.:

”Jeg læste ekspertanmeldelser af bilmodeller”

”Jeg besøgte butikkens online tilbudsavis”

”Jeg besøgte pris-sammenligningssites for elektronik”

”Jeg tjekkede lagerstatus før en møbelhandel”

”Jeg brugte mobilen til online køb af sko og tøj”

Mobilens rolle og nærvær under indkøb

Det står klart, at danske forbrugere stadig foretrækker den fysiske butik.

Men vi blevet modne, habile mobilforbrugere, og mobilens rolle vokser i forbrugssammenhæng.  42% har på et tidspunkt brugt mobilen til at købe ind på.

Det stiller krav til annoncørerne om at tilpasse deres produkt og kommunikation til de mobile livsbetingelser.

Mobilen bruges fortsat mest til produktresearch; 76% navigerer og researcher deres forbrug via mobilen. Hele 22% researcher, mens de er midt i købssituationen. Eksempelvis i prøverummet og butikken.

Et godt tip til annoncører: Forbrugerne researcher især deres kommende indkøb i tidlige morgentimer og aften.

Der forskel på produkter og brancher.  Vi er især villige til at købe tøj og sko via mobilen. Og 54% af dagligvarekunder har brugt mobilen for at besøge butikkens online tilbudsavis.

Om undersøgelsen

IUM Insight gennemførte 3.000 online interviews i april 2018.

Emnerne var alle slags brugerforhold om mobilen.

Målgruppe: Smartphone-ejere 18-65 år

All rights reserved IUM A/S