“Shipped from Amazon Warehouse in US, Free from Virus.” Sådan lød en annonce på Amazon fornyligt, for en gul legetøj lastbil. Priserne på masker i Harald Nyborg stiger (og falder) og flybilletter har aldrig været billigere.

Af Chief Digital Officer Lasse Storgaard, IUM

Covid-19 fylder alt i medierne lige nu og har også sat sit aftryk på det internationale annoncemarked. Amazon melder en nedgang på 6% blandt mindre annoncører, som er bange for at løbe tør for produkter, som bliver produceret i Kina.

Herhjemme ser vi SAS og Ryanair aflyse rejser til Italien, da efterspørgslen er dalende. Norwegian annoncerer for fuldt tryk for at få belægningsprocenten op igen, på bekostning af dækningsbidraget.
Det er nu, man skal bestille sommerferien – og rejseforsikringen.

Især events bliver sværere at markedsføre i den nære fremtid. Facebooks F8 & Mobile World Congress i Barcelona er aflyst. Vi står overfor et UEFA Euro 2020 i København i juni og et OL i Japan, som begge er massivt sponsorerede og mange lokale handlende forventer at drive ekstra forretning på de mange besøgende.

Mon ikke Tivoli og Visitdenmark kan mærke fraværet af de asiatiske turister allerede? Biograferne kan også være i farezonen hvis udviklingen fortsætter, da mere indhold vil blive konsumeret derhjemme, i trygge rammer.

Online-handel er da virus-fri

Men hvad sker der hvis man er tvunget i karantæne indendøre og altså ikke kan besøge sine foretrukne fysiske butikker? Man går online!

Vi ser allerede at online fødevaresalg hos Carrefour i Kina er steget med 600%, og butikkerne tømmes for ris og dåsemad.

Set med et bureaus perspektiv, er den største udfordring ved dette scenario, at folks adfærd ændrer sig i en krisesituation og man derfor udviser en anderledes og mindre ‘predictable’ adfærd, som algoritmerne har sværere ved at opfange og efterrationalisere – og dermed målrette.

Det er benzin på bålet, at alle medier spinder guld på hvem der kan lave flest ‘breaking’ på Covid-19. Med læsertal følger annoncesalg.

Men konteksten og tonen bliver anderledes og annonceindhold bør tilpasses den nye og mere alvorlige tone nettet lagt for dagen, da det påvirker humøret og købelysten for forbrugerne. Hvis udgangspunktet er frygt og usikkerhed, reagerer mennesker defensivt og er mere drevet af overlevelsesinstinkt. Dette kan godt drive mere lyst til at købe masker eller dåsemad – eller impulskøb (livet er kort).

Til eksempel lavede Facebook for nogle år tilbage et forsøg, hvor de analyserede brugernes statusopdateringer, efter at være eksponeret for en dårlig nyhed versus en god nyhed og opdateringerne blev derefter – præget af kontekstens bias.

Mobilen og butikken

Der er stor sandsynlighed for, at de mobile annoncer måske ikke vil performe ligeså godt som de plejer, da mobilen i høj grad er enablet af besøg i de fysiske butikker (O2O effekten). Vores egne studier viser, at 61% af de de kunder som kommer ind i en fysisk butik, har researchet på mobilen først. Tallet for de forbrugere, der samler inspiration i butikken og køber på mobilen, er helt nede på 2%. Så den fysiske butik spiller en kæmpe rolle for vores ecommerce økosystem.

Mange af vores varer, som vi bestiller igennem danske webshops, er produceret i epicentret af supply chains, Kina, så det fremtidige udbud af varer, vil være definerende for, om der kan bruges penge på reklamer.

Så eftervirkningerne breder sig også til det danske annoncemarkedet og vi har kun set toppen af isbjerget. Marketingbudgetterne er en god indikator for, om en virksomhed trives. Hvis den globale efterspørgsel dæmpes, skal der fokuseres på omkostninger og det medfører afskedigelser og mindre marketing.