Virksomheder og deres bureauer skal naturligvis holde øje med de nyeste tech-fænomener, men tech for techs skyld giver ingen mening.

Af Nordic Chief Digital Officer, Michael Ingemann, Mediabrands/IUM

Hvilke teknologier bør annoncører og bureauer engagere sig i om 2-3 år? Det spørgsmål stillede et fagmedie til mig forleden.

Det lidt undvigende svar lyder, at det ikke altid giver mening at forsøge at skue mange år frem. Der er så mange emerging teknologier og platforme, som er relevante at holde øje med. Nogle kender vi – andre har vi aldrig hørt om. Vi ved ikke, hvilke der bliver til noget, og hvad de bliver til, siger Michael Ingemann.

Det bedste råd, man kan give CMO’er og andre medlemmer af ledelsen, er ikke en teknologisk treårsplan. Men snarere at de tilpasser deres tankesæt, adfærd og organisation til en tech-fremtid, hvor de hele tiden skal justere indsatsen og ikke være bange for at fejle. Sidstnævnte er svært, men vigtigt.

Det tankesæt gør nemlig virksomhederne agile nok til at flytte fokus og påtage sig et ansvar for, at CMO’erne forstår, hvilke teknologier der kan opfylde forbrugernes krav og ønsker til kundeservice og andet – ikke omvendt. Tech for techs skyld giver ingen mening.

Den bedste teknologiforberedelse, som virksomheden kan foretage, er, at marketingfolket og deres IT-folk opretter et fællesforum, hvor de kan lære af og forstå hinanden.  Marketing skal lære at forstå begrænsningerne. Omvendt skal IT lære, at den arkitektur, de bygger, skal designes ud fra brugerbehov.

Jeg forudsætter her, at programmatic-køb af medier og udnyttelse af uanede datamængder fortsat vil fylde mere og mere. Annoncører og deres bureauer arbejder i dag i fællesskab på at sikre sig et fremtidssikret økosystem, så vi kan samarbejde om de data.
Det gør de naturligvis, fordi virksomheder og bureauer gnidningsfrit kan udnytte de store datamængder. Og det prioriterer vi højt i Mediabrands-gruppe, fordi vi mener, at de bureauer, der bistår deres kunder med det, det er vinderne i det lange løb.

Får styr på basis

Virksomheder bør først tage hånd om de basisforudsætninger, det kræver at tackle en uforudsigelig teknologisk udvikling. Dernæst bør CMO’erne sætte sig grundigt ind i den 2-3 mega-trends, der gør sig gældende – og sandsynligvis er langtidsholdbare.

Vi kender mange af dem. Tech-fænomenerne er her og de udvikler sig. Vi ser allerede, at kunstig intelligens og Machine Learning får en stigende betydning. Det er teknologi, der bl.a. kan hjælpe os knuse enorme datamængder, som kan skærpe annoncørerne kommunikation.

Hos Mediabrands tillægger vi disse digitale faktorer særlig vægt – Mobility og Connectivity. Det har allerede fået mærkbare konsekvenser for bl.a. detailhandlen og dagligvarehandlen, når brands kan tale med deres kunder døgnet rundt, og forbrugerne kan tale med hinanden 24/7.

Internet of Things

Den totale forbindelse mellem mennesker og produkter/ tjenester er jo den ultimative mega-trend, vi allerede i dag taler meget om, men den reelle anvendelse, IoT, er stadig et stykke ud i fremtiden.

Mange drømmer eksempelvis om, at IoT medfører, at al tv-reklame bliver Adressable og sælges som programmatic. Og at IoT leder CMO’erne hen til en verden, hvor de fx skal forholde sig til kloge køleskabe, der kommunikerer med forbrugerne og butikkerne.

Når det sker, får virksomhederne adgang til langt flere og forbedrede data fra andre kilder, fx fra bilproducenter, køleskabsproducenter og andre hardwarefabrikanter, der indhenter større eksakt viden om forbrugernes vaner.
Men de scenarier og muligheder ligger noget længere ud i fremtiden end de 2-3 år.

All rights reserved IUM A/S