google-site-verification: google94279bccb38b09dd.html

LEGO Duplo satser på lyd og udgiver podcast-serien ”Leg”. Serien fortæller om børns udvikling og leg mellem forældre og børn.

Når småbørn øver sig i at være kreative, er der ofte lyd på; de pludrer, synger og interager med omverdenen via lyde.

Det er udgangspunktet for, at LEGO Duplo har valgt et strategisk fokus på lyd og kreativitet, og nu udgiver podcastserien ”Leg” i seks afsnit i efteråret. Første afsnit kan aflyttes fra den 2. september.

”Valget af podcasts ligger i fin forlængelse af vores lydstrategi og en målgruppe af unge forældre. Den generelle søge-trend for podcasts er stigende. Podcastlytning er afslapning og tit et supplement på vej til arbejde, under løbeturen, eller når barnevognen skal på tur,” siger Matthildur Birgisdottir Holst, Brand Manger for LEGO Duplo.

Det første spørgsmål for LEGO var imidlertid: Hvad skal de seks podcasts handle om, når alle kender LEGO Duplo?

”De nordiske forældre er selv vokset op med Duplo og har også et positivt syn på brandet, men der er mange som tror, at de kender alt til produkterne og at Duplo bare er store LEGO-klodser. De overser de innovative produkter og mange udviklingsmæssige aspekter som der er tænkt ind i de forskellige sæt,” siger Matthildur Birgisdottir Holst.

Storytelling strategi

LEGO og mediabureauet IUM har lagt en 2019-strategi, der er baseret på at fortælle historier om leg, udvikling og brand, fremfor at promovere de enkelte produkter.

”Vi anbefalede at fortælle om værdierne ved LEGO Duplo som brand og sikre, at danske forældre har en grund til at tale om LEGO Duplo – en opgave, som ikke løses via TRP’er eller impressions alene,” siger Emil Gade, Client Manager hos IUM.

IUM’s analyse var funderet i bureauets globale forbrugeranalyse, Wave X: Moderne forældre har stærke holdninger til æstetik og Instagram-venlige børneværelser – og samtidig har de et bredt og mere fragmenteret medieforbrug end tidligere generationer. Disse forbrugerindsigter bidrog til, at IUM anbefalede en podcastserie.

Audio i vækst

Som partner på opgaven valgte IUM og LEGO at samarbejde med radioselskabet Bauer Media.

”Audio boomer i disse år, og samarbejdet med LEGO Duplo viser tydeligt audios kommercielle styrker, både når det gælder podcastens storytelling og radioens reach. Vi er meget stolte af samarbejdet,” siger Jim Receveur, CEO for Bauer Media, der står bag Nova, Voice, PopFM, Radio100, mfl.

Podcast-episoderne har forfatteren Rebecca Bach-Lauritsen som vært. Det er første gang, hun arbejder med branded indhold.Kampagnen afvikles på radio, Social Media og YouTube. De enkelte afsnit er på ca. 20 minutter, hvilket er pendler-venligt for de fleste. Lyttere kan finde afsnittene i iTunes, Spotify eller på Dplay.