Annoncørerne udpeger IUM som markedets bedste til at analysere og anvende data, og det harmonerer perfekt med IUM’s ambitioner på området, siger IUM’s nye Managing Partner Kristian Vejborg.

Annoncørerne pegede på IUM som markedets bedste til dataanvendelse i den seneste MyImage 2018 analyse, skrev Markedsføring.

Det faglig skulderklap glæder IUM’s nye Managing Partner Kristian Vejborg, der for nylig tiltrådte for at påtage sig ansvaret for DataLab og Insight, som repræsenterer data, advanced analytics og Insight.

”Vi er stolte over, at de danske marketingansvarlige anerkender vort fokus på data. Aktivering af alle data har meget høj prioritering hos IUM,” siger Kristian Vejborg.

Kategorien ”Data” er ny fra MyResearch, der hvert år gennemfører MyImage analysen, og det skyldes nye krav og discipliner på annoncemarkedet. Tidligere har annoncørerne skulle tage stilling til betydningen af ”Er gode til forbrugerindsigt og analyse”.
Det blev ifølge Markedsføring.dk moderniseret og hedder nu, ”Er gode til at analysere og anvende data”.

Data skal lagres – og anvendes

”Det er ikke mængden af data, vi skal fokusere på, men anvendelsen,” siger Kristian Vejborg.

”Anvendelse af data kan deles op i den rette analyse og evnen til at implementere resultaterne. Det glæder os naturligvis meget, at markedet vurderer IUM som førende netop på to så helt afgørende områder,” siger han.

IUM skærper yderligere sit fokus i 2018 på at aktivere både egne data, markedets data – og ikke mindst kundernes egne data: Hvad har kundens målgruppe foretaget sig, og hvad vil den gøre? Det gælder om at aktivere virksomhedens egne data. Eksempelvis store kundeklubber, som mange virksomheder driver, trafik på kundens egne websites, sociale media, salgsdata, osv.

Videre gælder det om at få aktiveret alle slags tilgængelige tredjeparts data, eksempelvis om købsadfærd.

”Men det skal ske ansvarligt og under hensyn til gældende lovgivning, ” påpeger Kristian Vejborg med henvisning til EU’s regulativ, General Data Protektion Regulation (GDPR), som i maj 2018 erstatter tidligere data protection love.

Data vil berige alle kampagner

Set i et 4-5 årigt perspektiv er IUM og hele markedet i fuld gang med et data-paradigmeskifte, spår han.

”Om få år beriger vi samtlige kampagner med data. Vi vil ikke længere i samme grad blot udspørge forbrugerne om mediepræferencer og vaner, og vi vil i mindre omfang købe eksponeringer i medierne. I stedet vil vi erhverve data for at få adgang til forbrugerne via andre kanaler end medierne, til eksempel hos køleskabsproducenter og bilproducenter, ” siger Kristian Vejborg.

MyImage gennemføres af MyResearch for 10. år i træk, i år i samarbejde med Dansk Markedsføring.
691 marketingansvarlige bidrog ved at svare på deres opfattelser af alle slags bureauer.

All rights reserved IUM A/S