Annonceinvesteringerne kan falde med 15-17 pct. i år, vurderer Kreativitet & Kommunikation – efter første halvår, hvor bureauomsætningen faldt 19 pct. på grund af Corona nedlukningen.

Hos IUM er man en anelse mere optimistisk, siger Managing Partner Peter Sevel, IUM, i et interview med fagmediet MediaWatch:

”Hvor vi i maj vurderede et fald på 15 pct. for året, forventer vi nu, at det bliver lidt mindre og omkring 10-15 pct. Det skyldes bl.a., at vi ikke har set så stort et drop i de digitale medier som ventet i juni og juli,” siger Peter Sevel.

IUM forventer et fald på 8-10 pct. for 2020 i den digitale kategori, som vil rette sig op i fjerde kvartal, hvor julesalg og Black Friday sætter ind. På tv-markedet, estimerer bureauet en tilbagegang på 6-7 pct. i år, bl.a. fordi annoncørerne både bruger tv til den taktiske markedsføring og mere langsigtede branding.

De hårdest ramte kategorier er print, hvor den strukturelle nedgang forstærkes samt biograf og outdoor, der har været hårdt ramt af nedlukningen, der har holdt biograferne lukket og begrænset trafikken i det offentlige rum.

“Outdoor går fra at være en af de kanaler, vi troede skulle vokse i år til at være en af dem, der falder. Vi forventer en nedgang på 18-20 pct. her,” siger Peter Sevel. Han forventer, at radio som det eneste medie vil lande fladt i forhold til 2019.

IUM imødeser en klart forbedret investeringslyst næste år, men det kommer til at tage mere end 2021, før markedet har rettet sig helt op, spår Peter Sevel.

Vil du vide mere om annoncemarkedets bevægelser i 2020 0g i 2021, så kontakt IUM og Peter Sevel på: 33 69 49 02 eller pse@ium.dk