Hvert år får ca. 2.200 mænd konstateret tarmkræft. Mange af dem har reageret alt for sent på symptomerne, hvilket mindsker deres chance for at få en skånsom behandling og at blive helbredt.

Udfordringen er bl.a., at de modne mænd har en tendens til at føle sig uovervindelige og gå mindre til lægen end kvinder.

Opgaven, som Kræftens Bekæmpelse gav Sunrise og IUM i 2014, var at sætte tarmkræft blandt mænd 50+ år på agendaen.

Særligt var målet at skabe opmærksomhed om, hvordan mændene opdager symptomerne og siden agerer.

Medievalget var bl.a. tv, banner og en brochure uddelt i 275.000 husstande.

Kampagnen benyttede sig af joviale kendte ambassadører, som Keld Heick, John Faxe, Niels Hausgaard, m.fl., der i reklamefilm huskede på at tjekke i toilettet efter besøg.

”Hold øje mand ” kampagnen opnåede en høj erindring: 72 % kunne efterfølgende genkende én eller flere elementer af kampagnen. Specielt Tv-spottet havde god erindring, men internet banneret supplerede godt.

Kampagnen forøgede viden og ændrede adfærd: Omkring hver anden oplevede, at kampagnen gav dem ny viden og gjorde tarmkræft mindre tabubelagt, og mere end hver tredje blev mere opmærksom på sin afføring

Der kom skærpet opmærksomhed på screening: 58 % af målgruppen var efter kampagnen opmærksomme på, at der er screening for tarmkræft – det er en stigning på 33 procentpoint fra pre-testen. Igen er det især de ældre, som er opmærksomme.

Siden blev kampagnen vinder af International Advertising Association (IAA) pris for bedste public service-kampagne.

Client

Kræftens Bekæmpelse

Project

“Hold øje mand”

Flere informationer: Kontakt Søren Als på 4174 3236