Københavns Zoo er en af Europas ældste zoologiske haver, og tiltrækker et godt stykke over en million gæster om året. København Zoo er samtidig en forretning, men havens kunder er kritiske, kræsne og har trods alt mange valgmuligheder i hovedstaden.

På den baggrund bad Zoo specialbureauet iRetail om hjælp til at optimere den samlede kundeoplevelse.

Jagt på ny viden
iRetail gik til opgaven ved at anskue Zoo som en shoppingmall med både merchandise og et varieret udbud af fødevarer.

For at løse opgaven besluttede iRetail først at kortlægge: Hvad skal København Zoo sælge, til hvem, hvornår og hvordan? Det første skridt i var et stort analysearbejde af den gamle have, herunder en kundestrøms-analyse, hvor iRetail identificerede de hot zones, der er i haven.

Det blev kortlagt, hvor singlerne og de voksne går hen, når de færdes i haven. Og hvor er børnefamilierne, årskortholderne, osv.?

Anbefalinger
Det grundige analyseforarbejde kastede en stor mængde ny viden af sig og dannede basis for iRetails indstillinger til Zoos direktion:

• 80 pct. af Zoo sortimentet skal være basis, altså gode produkter, men ikke ”øko-frelste”.
• 10 pct. skal være signatur-produkter, helt unikke for Zoo.
• Endelig skal 10 pct. af produkterne afspejle havens værdier.

Helt nydesignet butik
Ét af de fysiske resultater er Zoo butikken, som er ombygget over temaet ”Into the Wild”. Nu med digitale skærme, touchscreens, og produktdemos, så børnene også vil ind i butikken, og ikke ”bare” nøjes med at kigge på dyrene.

Samtidig er butiksmedarbejderne øvet i, at de i højere grad er værter, snarere end ”blot” ekspedienter.

Moderniserer fødevarer sortimentet
Mad og drikke indgik også i iRetails anbefalinger – forplejning er trods alt en integreret del af et besøg i København Zoo, og spiller en væsentlig rolle for kundeoplevelsen.
iRetail anbefalede, at justere havens fødevaresortiment og løfte kvaliteten. Kvaliteten skal matche den oplevelse, gæsterne har med dyrene. Nu udvides sortimentet gradvist, så der både kan købes pølser og pommes frites i forbedret kvalitet, suppleret af et udvalg i økologi, Street Food og økologiske kaffevogne.

Client

Københavns Zoo

Flere informationer kontakt Direktør Jan Jørgensen på 6043 4034 – jan.soerensen@mbww.com