Det danske medie- og annoncemarked er i fin form og følger i store træk de nordiske og europæiske markedstrends.

Det spår nyeste prognose fra Mediabrands’ globale analyse-enhed, MAGNA, der moniterer reklamemarkeder i hele verden, og regelmæssigt udgiver MAGNA Advertising Forecast.

Det danske annoncemarked står til en ganske fornuftig vækst på 4,7% i 2018, spår MAGNA.  Bedre vækst end vi har set de senere år, og noget bedre end eksempelvis den norske prognose.

”I Danmark ligger vi bedre til end den generelle europæiske vækstprognose på 4,1% – Sverige står dog til en vækst i annonce spend på 7,5%” siger Managing Partner Peter Sevel, IUM – del af Mediabrands.

Der er betydelige variationer på det europæiske marked, men når det gælder mediekategorierne, tegner der sig et velkendt billede.  Trenden i Danmark, Norden og hele Europa er, at de digitale medier og fænomener tiltrækker sig tocifrede vækstrater.

”Det digitale billede er ikke så forskelligt. I hele Europa er det især Mobil, Search, Social og video, der driver lokomotivet” siger Peter Sevel.

Tv-mediet under observation
Traditionelt tv er fortsat et meget vigtigt medie for de fleste annoncører, men seningen på flow tv er under fortsat pres.  Kommercielt tv i Norden lander på et meget fladt år, lyder MAGNAs prognose.

”Retfærdigvis er seningen af dansk flow tv nogenlunde stabil dette forår, og det er værd at bemærke, at efterspørgslen er intakt blandt annoncørerne, omend investeringsniveauet er lidt under 2017 niveauet.  Men tv’s evne til at levere TRP’er i målgrupper med aldersgrupper under 50 år, er klart under pres. Og det flytter investeringer væk fra flow tv” siger Peter Sevel.

IUM overvåger nøje tv’s udvikling i lighed med resten af annoncemarkedet, men Peter Sevel er alligevel fortrøstningsfuld på grund af de nye digitale indgange til tv-seernes opmærksomhed.

”Streamet tv og andet video content, via især Youtube, er faktisk ved at udvikle sig til et ganske effektivt supplement til den dækning, som en given audiovisuel-kampagne kræver.  Samtidig leverer de nye digitale tv-kampagner mere specifikke data og målrettethed, end fra traditionel tv.”

Mindre VM-løft i Norden
VM i fodbold sluttede søndag og har været en gigantisk event, også for flow tv i hele Europa.  VM har også udløst tårnhøje seertal til mange kampe på danske tv-kanaler, men det særlige for Norden er, at flow tv ikke helt opnår det samme kommercielle løft, som i andre europæiske lande.

”MAGNAs forventninger til VM i fodbold som kommerciel drivkraft var en tak lavere i Norden, fordi kommercielt tv og public service-tv uden reklamer deler kampene i Sverige, Norge og Danmark,” siger Peter Sevel.
———–
Mere information om trends? Kontakt: Peter Sevel, på 33 69 49 02.

Per Fanefjord Laursen

Author Per Fanefjord Laursen

More posts by Per Fanefjord Laursen

All rights reserved IUM A/S