Den nordiske media spend ventes at vokse med 4% i 2019, spår analyseenheden MAGNA i nyeste prognose. Væksten i 2018 anslås til 5%.

Mediabrands’ globale analyse-enhed, MAGNA, moniterer reklamemarkeder i hele verden og udgiver regelmæssigt MAGNA Advertising Forecast.

I Danmark forventer man en samlet vækst på 3% i 2019 – eller på niveau med 2018.

Investeringerne i al “Digital” er vokset markant, men køler lidt af, skriver MAGNA. Det sker i takt med, at Digital nærmer sig 60% af al media spend i de nordiske markeder.

TV’s andel af media spend er vigende i Danmark, og tv ventes at miste 3% i 2018 og 4% i 2019, spår MAGNA, efterhånden som TV-tunge danske brands flytter budgetandele fra flow-tv mod online-video og radio.

MAGNA spår dog også, at Outdoor (OOH) i snit vil vokse med 4% på tværs af de nordiske lande, med særlig vækst til Digital OOH.

Læs en komplet nordisk prognose her.

Per Fanefjord Laursen

Author Per Fanefjord Laursen

More posts by Per Fanefjord Laursen

All rights reserved IUM A/S