Den nordiske media spend ventes at vokse med 4% i 2019, spår analyseenheden MAGNA i nyeste prognose. Væksten i 2018 anslås til 5%.
Mediabrands’ globale analyse-enhed, MAGNA, moniterer reklamemarkeder i hele verden og udgiver regelmæssigt MAGNA Advertising Forecast.
I Danmark forventer man en samlet vækst på 3% i 2019 – eller på niveau med 2018.
Investeringerne i al “Digital” er vokset markant, men køler lidt af, skriver MAGNA. Det sker i takt med, at Digital nærmer sig 60% af al media spend i de nordiske markeder.
TV’s andel af media spend er vigende i Danmark, og tv ventes at miste 3% i 2018 og 4% i 2019, spår MAGNA, efterhånden som TV-tunge danske brands flytter budgetandele fra flow-tv mod online-video og radio.
MAGNA spår dog også, at Outdoor (OOH) i snit vil vokse med 4% på tværs af de nordiske lande, med særlig vækst til Digital OOH.
Læs en komplet nordisk prognose her.