Årets bedste arbejder inden for bl.a. indsigt, media-strategi og effekt blev traditionen tro hyldet med prestigefyldte priser ved ”Årets Rambuk” den 11. november.

I år blokerede Corona-situationen for det traditionelle festlige Rambuk-show, men Dansk Markedsføring, der står bag Årets Rambuk, insisterede på, at priserne skulle uddeles og vinderne hædres.

”10 fuldt fortjente priser er blevet uddelt – og vi har set masser af kreativitet og solidt håndværk,” siger direktør Thomas Wahl, Dansk Markedsføring.

I år var der også en kategorinyhed, da “Not For Profit Prisen” blev uddelt for første gang.

Resultatet blev, at IUM hentede to Rambuk-priser ved den virtuelle udgave af Årets Rambuk. Det er dermed andet år i træk, at IUM markerer sig som et toneangivende bureau ved Rambuk-uddelingerne. I 2019 snuppede IUM og partnere tre priser for arbejdet på Carlsbergs ”Ny Dawn” kampagne.

Automatisk tilpasset content
Ved årets uddeling gik prisen for bedste ”Marketing Automation”, der kort sagt belønner optimering af betalte og organiske søgeresultater, til Scandlines og IUM for kampagnen ”Equilibrium”.

Juryens begrundelse lød: ”Vinderen har kigget på samspillet mellem eget og betalt indhold, og gennem en blanding af content-, budget- og søgeordsoptimering opnået fremragende resultater, der har medvirket til at mange har genbesøgt Germanske herligheder, før skiftet til orange. Via omfattende, automatiserede analyser, er der blevet skabt content, der netop automatisk blev tilpasset målgruppens søgeintentioner – hvilket har muliggjort at man løbende kunne ændre på blandingsforholdet mellem betalte søgeord og organiske resultater”.

Stor direkte effekt
Dernæst vandt IUM og Advice den nye ”Not for profit” pris for rygestop-casen ”But why” for Sundhedsstyrelsen.  Indsigter, kreativitet og eksekvering gik op i en højere enhed i rygestop-kampagnen, der havde stor direkte effekt.

Juryen skriver: ”Sundhedsstyrelsen vinder fordi at de med denne kampagne er lykkedes med at ændre de unges holdninger til rygning. Resultaterne taler for sig selv. Med denne kampagne har sundhedsstyrelsen næsten påvirket halvdelen af de unge, som ikke ryger eller som er festrygere i en mere positiv retning. Over 100.000 unge har fået mindre lyst eller de har besluttet aldrig at begynde at ryge pga. kampagnen. Det er imponerende.”

Rambuk – prestigefyldt fagpris
Årets Rambuk havde, som alle de forrige år, til formål at fremhæve, hædre og sætte pris på dem, der sætter en høj standard inden for måden de anvender medier på i deres markedsstrategi i Danmark.

Rambukken gives til det bureau eller den annoncør, som har været ansvarlig og drivende for arbejdet med den konkrete kampagne, der er indstillet. Det er desuden Rambukkens formål at inspirere og udfordre alle, der arbejder med mediestrategi og rådgivning.

I 2020 var der indstillet hele 135 cases, og 55 arbejder blev shortlistet. På mediebureaufronten kunne tre bureauer glæde sig over at dominerer feltet.
Topscoreren her var IUM med syv finalepladser, mens Carat og Vizeum tegnede sig for fem finalepladser.

Vil du vide mere om de to Rambuk-cases, så kontakt din sædvanlige kontaktperson i iUM/Mediabrands eller send en mail til lars.moeller@mbww.com.