Samtaler mellem mennesker er det ideelle udgangspunkt, hvis en annoncør vil yde indflydelse over nutidens digitale forbrugere.

Af head of social David Ledstrup, Mediabrands

Her kommer Influencer Marketing ind i billedet. En “Influencer” er måske en profileret blogger, en kreativ Instagrammer eller en regulær kendis. En Influencer er en person, der nyder stor indflydelse hos hans/hendes målgruppe og ikke mindst, kan påvirke målgruppen til at agere ud fra Influencerens opfordring eller adfærd. Derfor kan en Influencer godt være en kendis, men en kendis er ikke nødvendigvis en Influencer.

Men Influencer Marketing er også under udvikling. Det kræver omtanke. Influencer marketing handler om at finde en meningsfyldt forbindelse mellem produkt og budskab, Influencer og publikum. Virksomheden skal udvælge en eller flere influencere, der skaber tillid og har et naturligt forhold til dens budskab eller produkt.

Her er nogle gode tips, hvis du planlægger en Influencer kampagne i 2018.

Her er 4 gode råd i 2018

Det rette valg
Lidt elementært, måske, men det gælder altså stadig. God Influencer marketing går først og fremmest ud på, at finde det perfekte match mellem målgruppe, budskab og afsender – influenceren. Det er også den øvelse, de fleste virksomheder finder sværest. Faktisk siger 75% af markedsføringsfolk, at den sværeste del af disciplinen, er at udpege den  rette influencer til kampagnen.

2. Videoindhold fortsætter sejrsgang
2017 var året, hvor videoindhold for alvor fik sit digitale gennembrud. Det skyldes eksplosionen i brugen af ’Stories’ funktionen hos Snapchat og ikke mindst Instagram. Sammenholdt med den fortsatte stigning i brug af dedikerede videoplatforme som YouTube, så kan vi roligt forvente at videoindhold både vil være den dominerende platform for den umiddelbare kommunikation – samt driveren af øvrig online trafik til hjemmesider, dedikerede landingpages, og øvrige sociale platforme.

3. Mere integration
2018 bliver året, hvor vi kommer til at se mange flere integrerede kampagner, hvor især mega-influencers både kommunikerer til egne målgrupper, men også bliver brugt på en troværdig måde på tværs af off- og online kanaler. Hidtil, har hele feltet været gennemsyret af, at mange influencer kampagner blot har været en lille del af en større kampagne, hvor der skulle sikres ekstra rækkevide eller skabes en smule engagement. Influencere bliver bærende elementer i kampagner i højere grad end hidtil.

4. Data og måling bliver skarpere
Mange virksomheder og bureauer har alt for ofte stillet sig tilfredse med overfladiske målinger, hvor influencerne og/eller deres bureauer har leveret tallene. Vi kommer til at se flere, der insisterer på at have fuld- og transparent adgang til influencernes kanaler – typisk via 3. parts programmer med direkte adgang til dybere målinger end blot rækkevide, engagement og klik. Der skal målinger til, som belyser holdninger, rækkevide og vækst i- og af segmenterede målgrupper, samt isolerede målinger af salg fra influencer samarbejdet.

All rights reserved IUM A/S