”Adressable tv” er betegnelsen for flow-tvs digitale produktudvikling. Kort fortalt arbejder tv-selskaberne på at udvikle tv-annoncering fra massekommunikation – til mere én-til-én kommunikation.

I 2017 lancerede TV 2 målrettede, databerigede tv-reklamer. TV3-koncernen kom næsten samtidig med deres tilbud på Adressable tv.

12 måneder senere er status, at kvaliteten af data er begrænset, men tv-produktet er interessant nok til, at det har vundet indpas, lyder det fra flere mediabureauer, der har talt med Mediawatch.

Konsensus er, at det er et brugbart supplement til almindelig flow-tv, der til tider har svært ved at levere de yngre målgrupper.

“Vi bruger Adressable tv og de øvrige web-tv-produkter til at købe merdækning på toppen af flow-tv,” siger broadcast director i IUM, Jakob Olsen til Mediawatch.

Hos IUM er det en “overvejende del af kunderne”, der benytter muligheden.

Hos andre mediabureauer betragter man også Adressable tv som et supplement og vejen til yngre målgrupper. Trods upræcise data giver Adressable tv til eksempel adgang til de ”forsvundne” Cable Cutter husstande, lyder ræsonnementet.

En nylig forbedring er, at man kan koble tredjeparts-data på tv-kampagnerne. Det betyder, at mediebureauerne kan koble Kantar Gallups tv-tal sammen med tredjeparts-data og derudfra beregne en værdi

TV 2: Vi er ikke i mål

Christian Godske, chef for TV 2’s kommercielle produktudvikling, erkender, at det er en udfordring at sikre tal.

“Vi kæmper med dokumentation, og det er bl.a., fordi reklamerne udkommer på mange forskellige skærme og platforme. Målesystemerne i Danmark har ikke kunnet måle på f.eks. Apple TV og Samsung TV, men det er vi i gang med at få løst. Men lige nu kan vi ikke dokumentere det fulde antal visninger,” siger Christian Godske til Mediawatch,

Nordic Entertainment Group (NENT) – tidligere MTG –  opdyrker også målrettede digitale tv-reklamer.

NENT driver den gratis streamingtjeneste Viafree, som er en annoncefinansieret. Nent oplyser, at ca. 150.000 brugere er logget ind på Viafree, og dem har NENT data om.

Et gråt marked

Københavns Lufthavne er en af de annoncører, der har engageret sig i annonceformatet trods bureauernes bekymring om dokumentation.

Lige nu er det et gråt marked, og Københavns Lufthavne kan ikke aflæse en direkte effekt af Adressable tv-reklamer, lyder det fra Digital Business Development manager, Nanna Vejgaard, Københavns Lufthavne, til Mediawatch.

Hun mener dog, det er værd at være blandt first-movers på et nyt produkt, og erkender, at det kan være vanskeligt at indfange de unge målgrupper.

All rights reserved IUM A/S