google-site-verification: google94279bccb38b09dd.html

Tech-giganterne, primært Google og Facebook, tegner sig nu for hele 61 procent af den danske online-annonceomsætning. Sådan lyder én af fem generelle medietrends, der er værd at notere sig, uanset om du sidder i en marketingafdeling eller på bureau. Eller på et medie.

De udvalgte trends stammer fra den nye rapport ”Mediernes Udvikling 2019” fra Slots- og Kulturstyrelsen. Fagmediet Journalisten har opsummeret.

Husstande bruger lidt færre penge på medier

Danskernes årlige forbrug på medier er faldet fra 19.296 kroner i 2016 til 18.486 kroner i 2017.

Dermed er det samlede forbrug på tv-abonnementer, streamingtjenester, aviser, licens, teletjenester, audiovisuelt udstyr og telefoner faldet med 810 kroner fra 2016 til 2017.

Det er især forbruget på aviser og andre skriftlige medier, som er faldet. Faktisk er det næsten halveret fra 2006 til 2017. Til gengæld stiger forbruget på streaming.

Tech-giganter har godt fat i media spend

Media spend er vokset siden 2013, men ikke så meget som BNP. I 2018 var annonceomsætningen 13.588 mio. kroner, 141 millioner kroner højere end 2017.

Tech-giganterne, primært Google og Facebook, tegner sig for 61 procent af online-annonceomsætningen. Eller 35 procent af den samlede annonceomsætning.

Bevægelserne i det lange perspektiv er de velkendte.

Annonceomsætningen falder hos de trykte medier, fra 9.771 millioner kroner i 1999 til 2.717 millioner kroner i 2018. Alene fra 2017 til 2018 har dagbladene tabt 135 millioner kroner, og lokale og regionale aviser 154 millioner kroner i annonceomsætning.

Streaming har ikke udkonkurreret flow-tv

Ingen tvivl, danskerne ser mindre flow-tv og streamer mere. Fra 2017 til 2018 faldt andelen af danskere, der ser flow-tv hver uge, fra 80 procent til 77 procent.

Men det er stadig tre ud af fire danskere, som hver uge smider sig i sofaen og tænder for flow tv. Andelen af danskere, som hver uge streamer enten serier, live-tv, spillefilm eller nyheder, voksede fra 54 procent i 2017 til 57 procent i 2018.

Lyd vinder frem, flow-radio taber tid

Danskerne har ganske langsomt nedsat lyttetiden på flow radio, men de senere år går det hurtigere end før. Fra 2017 til 2018 faldt den daglige radiolytning med fire minutter. Fra 2008 til 2014 faldt den daglige lyttetid med to og et halvt minut om året, mens det fra 2015 til 2018 faldt med 4,7 minutter om året.

Andelen af befolkningen, der har lyttet til podcast, steg i 2018 fra 43 til 49 procent. Interessen for podcast stiger i alle aldersgrupper.

Digitale nyhedsmedier overhaler papir

I 2018 ramte nyhedsmedierne en slags milepæl.

De digitale nyhedsmedier overhalede de trykte papiraviser målt på antal daglige læsere. Således faldt antallet af daglige læsere af papiraviser fra 1.825.000 læsere i 2017 til 1.680.000 læsere i 2018. Mens antallet af daglige læsere på nyhedsmediernes digitale sites steg fra 1.624.000 læsere i 2017 til 1.916.000 læsere i 2018.

Kilde: Journalisten.dk, ”Mediernes Udvikling 2019” fra Slots- og Kulturstyrelsen.